måndag 2 april 2012

Med klarblå himmel nästan vindstilla och några minusgrader. Skön start på söndagsmorgonen kanske inte det bästa vädret för fiske. Mycket riktigt så va dem lite slöa, gäddorna gjorde mest betet sällskap in till båten och hånar en ivrig fiskare som vill kroka dagens första. Snart sitter första gäddan, men den tappas NEJ!! och där inleds SM i missar. En efter en retar dem gallfeber på mig, har lust att kasta spöt i vattnet och tjura en stund. Nu är solen borta och vinden tilltar. Snart börjar dem andra två i båten kroka gäddor. Frustrationen växer, lägger ner skiten för en stund och intar lite mat och kaffe. Gör en omstart försöker glömma tidigare fadäser även om de andra är snälla och påminner mig om läget. Men det hjälper har nog aldrig varit så glad för en gädda på knappt halvkilot, nollan spräckt och jag tappade den inte.
Nu lossnar det och flera gäddor får syna insidan på båten, även några större exemplar. Sen sätter jag mitt heta bete och lyckan är väck. Några till krokas men lagom nerkyld känner jag mig ändå ganska nöjd med dagen. Men dem riktigt stora exemplaren lyser med sin frånvaro så jakten på tian går vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar